lördag 18 oktober 2014

Nu är jag tillbaka efter ett långt uppehåll. Det finns mycket som jag vill berätta om från mitt yrkesliv som utrikesreporter (och annat där jag sett de stora elefanterna dansa). Jag vill börja med bilden här ovan. Den är tagen av min make och jag äger den. Vi rider på dromedarer i den röda öknen Wadi Rum i Jordanien. Där red också Lawrence of Arabia när engelsmännen grundlurade araberna, då kolonialmakterna Storbritannien och Frankrike i hemlighet hade delat upp området mellan sig. Underrättelseofficeren Lawrence tog avstånd från de brittiska trupperna och ställde sig på arabernas sida. Han talade arabiska och leddes själv de väpnade attackerna mot britternas intressen Den berömda filmen Lawrence of Arabia handlar om slaget om den strategiska staden Akaba. Engelsmännen var säkra på att de gjort den onåbar från havet, men Lawrence tog då på sig det i princip omöjliga uppdraget att leda sina styrkor rakt igenom den stora,heta öknen och inta Akaba från land. Se filmen! Den är ett lysande historiskt dokument!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar