onsdag 5 november 2014

När freden var nära


För 20 år sedan var fredssamtalen mellan palestinier och israeler mycket intensiva. Och vi som fick bevittna mötet mellan Arafat, Peres och Rabin när de som fredspristagare bjöds på officiell middag av Ingvar Carlsson på Nationalmuseum, tyckte att allt verkade klappat och klart. På bilden ses den israeliske förhandlaren och Arafat med armarna om varandra och det var tydligt att det fanns en varm kemi mellan Arafat och Peres. Det var fantastiskt att se hur de och deras team i timmar satt tillsammans, palestinier och israeler och pratade med huvudena ihop! Där fick inga bilder tas, men jag har det för alltid på näthinnan, att de satt där och utstrålade glädje och hoppfullhet i ett rum på Nationalmuseum fyllt av Goyas krigsetsningar! Vid middagen satt Peres och Arafat under tavlan med Karl XII:s likfärd (!) och skrattade mycket och klappade varandra på ryggarna ideligen. Det verkade vara så nära. Men då fanns det ingen Netanyahu med i bilden. (Foto.Jesper ur mitt fotoalbum)
Ett PS: Man fick förstås inte gå in i det där rummet, men jag minns att Jan Eliasson kom och sa "Följ med så ska du få se nåt fantastiskt!" Och så gläntade han på en stor dörr så att vi kunde kika in. "Är det inte vackert?" viskade han. Och jag såg att han hade tårar i ögonen. Det hade jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar